Een programma met het prachtige Requiem van Gabriël Fauré. Het is onduidelijk of Fauré het werk heeft geschreven naar aanleiding van het overlijden van zijn ouders. Wel heeft Fauré te kennen gegeven dat hij het werk voor zijn eigen plezier heeft geschreven. Als eerste schreef hij het Libera Me als losstaand werk. In de eerste versie van het Requiem kwam het helemaal niet voor. Het is een van mooiste Requiems die ooit gecomponeerd is. Muziek die troost biedt aan luisteraars. Fauré schreef zelf: Het is gezegd dat mijn Requiem niet de angst voor de dood uit, en iemand noemde het een slaapliedje voor de dood. Maar zo zie ik de dood, als een blijde overlevering en een streven naar de blijdschap hierboven, in plaats van een pijnvolle ervaring.
Op zondagmiddag 11 november geven Sola Gratia en Capella Oecumenica samen een concert in de historische kerk van Farmsum onder de titel Troost en Verlangen. Beide koren staan o.l.v. Ties Molenhuis. Op het programma van Sola Gratia staat het beroemde Requiem van Gabriel Fauré in een bewerking voor vrouwenkoor van Ratcliffe. Solisten in dit werk zijn de sopraan Alina Rozeboom en de bas Roele Kok. Daarnaast zingt het vrouwenkoor het motet Ave Verum ook van Fauré. Capella voert ook een overwegend Frans programma uit. Uit de Messe Solennelle van Louis Vierne een tweetal delen, een Ave Verum van Alexander Guilmant en het bekende Cantique de Jean Racine van Fauré. Van de Nederlandse componistenfamilie Andriessen worden uitgevoerd het Pater Noster, een Magnificat en het Exultate Deo. Pieter Pilon zal op het prachtige gerestaureerde Lohmanorgel beide koren begeleiden en daarnaast ook een intermezzo verzorgen.
Kaarten kunt u reserveren op deze website www.sola-gratia.nl
Ook kunt kaarten verkrijgen bij de voorverkoopadressen:
Uithuizermeeden Coop Verstraete
Uithuizen Wereldwinkel
Appingedam Bloemenhuis De Zwaan, Dijkstraat.
Delfzijl Drogisterij La Santé
En natuurlijk bij de leden van de koren.
Aanvang concert 16.00 uur.
U allen bent van harte welkom
Programma Concert Troost en Verlangen
Solisten:
De sopraan Alina Rozeboom heeft gestudeerd aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen bij Marion van den Akker. Na het conservatorium studeerde ze verder bij Marjan Kuiper en Renate Arends. Ze heeft een voorliefde voor oratoria. Als soliste heeft ze o.a. mee gewerkt aan uitvoeringen van Cantates van Bach, het Requiem en Vesperae Solennes de Confessore van Mozart, Die Schöpfung van Haydn, Requiem van Fauré, Carmina Burana van Orff en het Stabat Mater van Pergolesi.
De bariton Roele Kok studeerde zang en piano aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Hij studeerde daar in 2010 af bij Paul Komen. Hij begon met zingen in 2008 en vanaf 2009 studeerde hij klassieke zang, eveneens aan het Prins Claus Conservatorium. Zijn docent was Hanneke de Wit. Hij sloot deze studie in juni 2014 succesvol af. Momenteel wordt hij gecoacht door Marcel Boone.
Hij volgde masterclasses bij Marion van den Akker, Nico van der Meel, Paul Triepels, Claron McFadden, Marcel Rijans, Rian de Waal en Margreet Honig. Liedklassen volgde hij bij Eelko Moolenaar en Marien van Nieukerken.
Verder studeerde Roele, als pianist, liedbegeleiding in de Masteropleiding van het Artez-conservatorium te Zwolle bij Marien van Nieukerken. Hij sloot die studie in januari 2013 af. Hij is werkzaam als vocal coach, begeleider van masterclasses en is verbonden aan de kamermuziekserie van het Noord Nederlands Orkest.
Roele is actief als solist en als koorzanger bij de Nederlandse Bach Academie, Consensus Vocalis en het koor van de Nationale Opera. In augustus 2014 maakte hij zijn opera-debuut als Tonio in Leoncavallo’s Pagliacci tijdens een productie op het Groninger Hogeland. In juni 2016 voerde hij een nieuw geschreven Nederlandstalige opera van Mark de Vries uit en afgelopen januari was hij te gast bij de Dutch National Opera Academy in een opera van Jules Massenet en zong hij in Puccini’s La Bohème tijdens het Bredewegfestival 2017.
Pieter Pilon, orgel
Pieter Pilon kreeg orgellessen van Piet Wiersma en studeerde vervolgens orgel aan het nu Noord Nederlands Conservatorium in Groningen bij Wim van Beek en piano bij Jan Marisse Huizing.
Kerkmuziek studeerde hij aan het koninklijk Conservatorium in Den Haag bij resp. Christiaan Winter en Jos van der Kooy. Hij verdiepte zich in liedbegeleiding (piano) bij Tan Crone.In 1988 behaalde hij voor orgel het einddiploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding. Na het eindexamen piano volgden er lessen(onder meer improvisatie) bij Albert de Klerk. Hij werd prijswinnaar van het Nationale Orgelimprovisatieconcours(1992) in Bolsward .
Regelmatig geeft hij concerten als solist of in samenwerking met koren, instrumentale en vocale solisten. Als docent piano en orgel is Pieter Pilon verbonden aan de muziekschool Vrijdag te Groningen.
Zondags verzorgt hij de begeleiding van de gemeentezang in de erediensten van de Protestantse Gemeente in Winsum-Obergum. Tevens is hij hoofdorganist van de Protestantse Kerk in Farmsum (Delfzijl). Voor organisten en muziekliefhebbers is het befaamde Lohmanorgel in de Farmsumer Kerk een bekende trekpleister.